Det häftigaste jag gjort på flera år!

Ja shit vad häftigt!!
Pappa fyller då som sagt 60 år idag och då ville vi hitta på något lite extra. Så vi tog med honom till flygplans muséet på Hässlö. Där fick vi g runt bland de gamla planen, helikoptrarna och andra häftiga gamlka reliker och lyssna på en exentrisk pensionär när han berättade gamla historier och förklarade maskinerna. Mycket intressant och rolig gubbe det där. Men sen kom höjdpunkten, flygsimulatorer! Inte sånadär man spelar på datorn hemma utan en riktig cockpit simulator!

Pappa flög ett gammalt passagerarplan från 50-talet medans jag fick uppfylla en av mina livs drömmar att styra ett stridsflyg. Jag flög ett SAAB J35 Draken, och det var tamejfan det häftigaste jag gjort på flera år!

MAn fick klättra in i cockpit, gubben gick igenom de viktigaste reglagen och sen bankade man igen "taket". Helt i mörkret sitter man då där och blickar ut öäver en mycket bra skärm som visar start och landningsbanan. Genom hörlurar får jag direktiv av gubben som sitter utanför och ser samma bilder som jag ser och således kan guida mig genom min första luftfärd!

Jag fick lyfta, landa, loopa, rolla och kryssa mellan skorstenara på Västerås värmekraftverk på 500 fots höjd! Stört kul, jag trodde jag skulle krascha! När jag blivit lite varm i kläderna så frågade han om jag ville prova flyga i skitväder. Självklart sa jag, man dör ju inte av att prova. Vilket jag inte skulle ha sagt för det kunde jag mycket väl ha gjort.. Inbilla er att ni sitter i ett klaustrofobiskt rum i nära 500km/h ser inte ett skit och ser bara att ett reglage säger att du närmar dig marken alldeles för fort! HÄFTIGT!!! Jag kommer garanterat ha lite träningsverk i armen i morrn från att ha försökt manuvrera detta fartmonster i luften men både jag och Pappa var rörande överrens om att detta var riktigt riktigt kul och vi garanterat skall dit igen!!


SAAB J35 Draken, vilken skönhet va!


G.A.F.L
// Daniel Moretto

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0