Mors Dag

Japp som alla vet så var det idag dagen då alla mammor firas! Dagen började som ni läste längre ned med gäääsp, sen fortsatte den i tårtans tecken! 

Åkte först till Hallstahammar för att hälsa på min älskade mor och hennes minst lika älskade mor, min Nonna alltså. Det vart fyra trevliga timmar med grillning, bullar och en herrans massa sol.


Min Mamma

Jag och min Nonna

Sen bar det av till Kolbäck, en liten håla utanför den lite större hålan Hallsta. Där bor Tones Mormor Turid och även Mamma Pia anslöt för ytterligare fyra timmars solande pratande och tårt-ätande! 

Mormor Turid

Tone och mamma Pia

Just detta med fenomenet Mor/Fars dag, vad kommer det från igentligen? Var det ett gäng föräldrar som kände att de fick för lite uppmärksamhet  och slängde in dagen på en almanacka eller har det en djupare historia? Jag har verkligen ingen aning och inte orkar jag googla på det heller. Men fundera är roligt: Det skulle kunna vara så att Fars dag härstammar från den tiden då fäderna var husets herre och de skulle hyllas lite extra. Men att sedan när jämnställdhets grejjen började ta fart lades det till en mors dag. Eller så kan det till och med vara så att någon högt uppsatt herre kom till insikt om att trots att det är han som utåt är herren i huset så är det familjens mor som sköter om det mesta. Han kanske tyckte attt  denna underbara kvinna helt enkelt förärades en dag ledigt då hon skulle bli omhändertagen och uppassad på av herren och barnen. Oavsett hur eller var denna tradition startades så är jag en av de som tycker om just denna dag. Det ger en extra anledning till att träffas, njuta och bara prata skit med de man verkligen tycker om! Mor, Mormor och mormorsmor det är trots allt på grund av er som vi sitter här och denna "högtidsdag" ger oss en extra möjlighet att säga tack! Vi Älskar er!  


G.A.F.L
// Daniel Moretto

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0