Vett och etikett

Vett och etikett i vardagen är en självklarhet för många. Man hälsar artigt, man pratar inte skit om andra när de hör på och oftast säger man inte till en person att just den tröjjan är skitful (såvida inte personen frågar). Men vad hände med vett och etikett på internet? I spel online så finns vissa oskrivna regler som de flesta följer det är som i det vanliga samhället, det finns alltid några rötägg. Men forum, alla dessa forum. Där är det tydligen ok att skriva vad som helst. Alla forum har regler, men det verkar inte som att någon bryr sig om dem, användarna läser dem inte och administratörerna håller inte nog bra koll. 

De flesta forumen jag hänger på handlar om spel, ofta är det forum till olika gillen där det ofta klart och tydligt står att "vi tänker på hur vi för oss och agerar mot andra spelare då alla är ambassadörer för gillet". Jätte bra! De allra flesta följer säkert riktlinjerna ingame. Men återigen, formen? Jag har läst flera trådar där den som skrivit absoult inte läst reglerna och det kanske inte heller var världens bäst skrivna inlägg. Men bara för att man då skall avvisa personen behöver man väl inte vara otrevlig? "Tack för din ansökan. Vi får be dig återkomma när du läst på om forumets regler."  Det skulle räcka, inte en massa inlägg drypande av sarkasm eller som rentav kastar skit i ansiktet på människan bakom inlägget. Är det att vara en bra ambassadör för gillet? Bara för att ni antagligen inte kommer träffa just den människan mer så kommer andra människor in på forumet för att läsa era inlägg. Forumen är första anhalten för alla som vill bli medlem i ett gille och det är där om någonstans ett bra ambassadörskap behövs. Jag vet flera platser jag bara vart in och vänt på för att det ger ett så ouppfostrat intryck! Skärpning forumtroll! 

Kommentarer
Postat av: Mona

Nätmobbning i alla dess former är något galet många människor ägnar sig åt. Överhuvudtaget tycker jag att många individer på denna jord är äckligt elaka. Jag skulle vilja tvångssterilisera minst 70% av jordens befolkning för hur ska man någonsin kunna lära kids att vara snälla mot varandra när vuxenelakheten är värst? Jag vet till exempel inte hur många gånger jag sagt åt folk på jobbet att skillnade mellan att ventilera och snacka skit är oerhört viktig att känna till. Vuxna människor vet uppenbarligen inte vad som är ok att säga om andra människor och vad som inte är ok. Människor som i vanliga livet gärna kastar iväg elaka kommentarer blir garanterat genomelaka när de kan gömma sig på nätet. Huvva! Jag tycker om människor som är snälla på riktigt. Jag tycker inte om sådan där stinkig snällhet som handlar om att fjäska, pjoska, nuttidutta och vara till lags. Blä!



Daniel, du är en riktigt snäll människa!

Postat av: Danne W

Kan inte annat än hålla med! Det är förjävligt!

2009-06-02 @ 15:26:48
URL: http://www.wahrenberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0